Het verhaal van Sander
Het reguliere schoolsysteem kent een aantal negatieve kanten. Als je goed mee kunt komen is het prima, maar als je eronder of erboven valt, is de kans groot dat je achterloopt. Ik ben een van die mensen. Toen ik jong was ben ik met autisme gediagnosticeerd. Mijn moeder probeerde thuisonderwijs te zoeken, maar dat mocht nog niet en scholen voor speciaal onderwijs waren voor mij te ver weg. Omdat ik vaak de neiging had om weg te rennen was dit voor mij geen optie.
Op de basisschool had ik een behoorlijk moeilijke tijd achter de rug. Ik werd naar een reguliere basisschool gestuurd. Vanwege mijn autisme werd ik niet begrepen door klasgenoten en enkele leraren, dit resulteerde in moeilijke situaties zoals pesten. Omdat er weinig begeleiding was, liep ik regelmatig achter op de rest.
Op het Yuverta vmbo ging het beter. Ik kreeg speciale begeleiding waardoor sommige vakken makkelijker gingen. Helaas was het systeem nog steeds gericht op de ‘normale’ student en ging het nog steeds lastig als je niet in dit plaatje paste. Op het Yuverta vmbo had ik maar twee mensen met wie ik goed kon opschieten. Meestal werd ik genegeerd omdat de studenten mij niet begrepen, ik was in die tijd behoorlijk eenzaam.
Mijn eerste jaar op het Yuverta mbo niveau 4 was ook nog best eenzaam, het ging een stuk beter toen ik overstapte naar niveau 3. Ik werd beter begrepen door klasgenoten die meer volwassen waren, hier heb ik goede contacten gemaakt. Het was makkelijk om met iedereen te praten, dit was een van de redenen waarom ik niet met de opleiding stopte, ook al had ik nog steeds moeite met de schooltaken. Het was voor mij vaak onduidelijk wat de bedoeling was, ook nadat het me werd uitgelegd. Soms leverde ik een opdracht in en kreeg ik een slecht cijfer terug omdat er veel ontbrak, terwijl ik dacht dat ik alles goed deed.
Burn-out
Dit alles zorgde ervoor dat ik bijna een burn-out kreeg. Ik wilde nog steeds doorgaan, totdat ik zakte voor een belangrijke toets. Dit maakte me kapot. Ik had geen motivatie meer om door te gaan, ik wilde niet stoppen want ik was al behoorlijk ver in mijn studie, maar ik had geen idee hoe ik het einde zou gaan halen.
Buitenkans Middelaar
Mijn zorgcoördinator stelde mij voor om naar Buitenkans Middelaar te gaan, gerund door Jojanneke Nagels en Jeroen van der Loop. Tijdens het eerste jaar van mijn mbo-opleiding had ik hier al stagegelopen. Er waren toen heel veel dieren. Tijdens mijn stage was ik verantwoordelijk voor het voeren van de dieren en het onderhouden van hun verblijf.
Door het familiaire gevoel voelde ik me erg op mijn gemak bij Buitenkans Middelaar. Ik genoot erg van het contact dat ik heb kunnen maken met de mensen en de dieren. Bovendien heb ik daar zelfs mijn parkiet Cricket ontmoet, en daarna mee naar huis mogen nemen.
Ik was er dus helemaal niet tegen om daar naar school te gaan. Het plan was dat ik dinsdag en woensdag daar zou zijn en maandag naar de reguliere school zou gaan voor de AVO-vakken.
Het was leuk om te zien hoeveel er veranderd was bij Buitenkans Middelaar sinds ik daar voor het laatst was geweest. Ze hadden nieuwe dieren zoals reptielen, vissen, geiten, cavia’s, pauwen en eenden. Later in het jaar kregen ze ook een pony. De twee poezen waren ook bevallen van kittens. Het was heel leuk om hiervoor te zorgen.
Met begeleiding en veel oefenen heb ik de AVO-examens goed afgerond. Toen ik daarmee klaar was stapte ik het volgende schooljaar over naar drie dagen werken bij Buitenkans Middelaar En ging ik van niveau 3 naar 2.
Fijn gevoel bij Buitenkans Middelaar
Een dag bij Buitenkans Middelaar zag er ongeveer hetzelfde uit als tijdens mijn stage. Iedere leerling krijgt een categorie dier per week toegewezen, bijvoorbeeld: de ene week moet je voor de boerderijdieren zorgen en de andere week voor de reptielen. Dit wisselt wekelijks. De categorieën zijn:
- Boerderijdieren
- Vogels
- Knaagdieren
- Hond/kat
- Reptielen
’s Ochtends moet je de dieren voeren en daarna is het een uur theorie. De rest van de dag is praktijk. Tussendoor heb je pauzes, waarbij je thee en lunch krijgt. De lunch bevat elke dag soep.
Er werd een goede planning gemaakt van wanneer ik welke opdracht af moest hebben om af te studeren.
De begeleiding bij Buitenkans Middelaar was fenomenaal! Op de reguliere school moest je vooral zelf dingen oplossen, zeker op de middelbare school. Zelfs als ik vragen stelde, kreeg ik nooit echt het antwoord waar ik naar zocht en kon ik het vaak niet goed verwoorden. Het fijne aan Buitenkans Middelaar is dat je veel individuele begeleiding krijgt, zodat je beter begreep wat je moest doen. Het maakte de opdrachten een stuk makkelijker om uit te voeren en ik had er veel minder moeite mee.
Persoonlijke groei
Door het lawaai kon ik me vroeger nooit concentreren in de klas. Bij Buitenkans Middelaar mocht je zitten waar je maar wilde. Als je rust nodig had, kon je buiten aan een tafel gaan zitten werken. Als het teveel werd, mocht je een korte pauze nemen door bijvoorbeeld rond te lopen of met de dieren om te gaan.
Het leuke was dat ik tijdens mijn schooljaar daar veel contacten heb gemaakt. Omdat het klaslokaal klein was, kon ik makkelijker met mijn klasgenoten praten. Iedereen was daar met een reden, dus het was gemakkelijk om met elkaar mee te leven. De meesten van ons hadden autisme, ADHD enzovoort. Mijn sociale vaardigheden zijn enorm verbeterd. Ik praat nu gemakkelijker met anderen en ben zelfverzekerder geworden in het benaderen van mensen.
Ik ben ook wat strenger geworden voor de dieren, soms moet dat om beter voor ze te zorgen. Er moeten soms dingen gebeuren die zij niet leuk vinden, zoals in bad doen, hoeven bekappen en stevig vasthouden zodat de dierenarts medicijnen kan toedienen. Dit hielp ook bij het opvoeden van mijn eigen pup. Bij Buitenkans Middelaar hebben ze een dwergschnauzer, mijn ouders en ik vonden dit zo’n leuk ras dat wij nu ook een dwergschnauzer hebben.
Met een goede score afgerond
Dankzij de uitstekende begeleiding heb ik mijn opdrachten met een goede score afgerond. Nu had ik voldoende tijd om te studeren voor de theorietoets. Als ik daarvoor zou slagen zou het theoriegedeelte helemaal afgerond zijn. Omdat ik rustig kon studeren, heb ik ook deze toets met een goede score afgerond. Nu had ik alleen nog het praktijkgedeelte te gaan.
Gelukkig had ik voldoende tijd om hiervoor te oefenen. We bespraken alles wat ik tijdens de toets zou kunnen krijgen. Ik leerde hoe ik bijvoorbeeld een konijn en een cavia op de juiste manier moest oppakken en hoe ik een gezondheidscontrole bij ze uitvoerde. De praktijktoetsen zijn afhankelijk van welk niveau je doet. Ik deed niveau 2 dierverzorging, mijn toets ging dus over hoe je op de juiste manier voor een dier en de leefomgeving zorgt.
Het verschil tussen Yuverta en Buitenkans Middelaar is dat je bij Buitenkans Middelaar alle dieren leerde kennen. Ik heb veel met de dieren samengewerkt om te weten wat ze wel en niet leuk vonden. Ik kon dus beter voorspellen wat hun reacties zouden zijn en welke problemen dit zou opleveren. Persoonlijk heb ik minstens een paar maanden nodig voordat ik de weg weet. Het jaar bij Buitenkans Middelaar heeft echt geholpen om alles te leren kennen. Daarom slaagde ik met gemak voor mijn toets en mijn eindexamen. Dit hebben we gevierd met taart! Een paar weken later vierde ik daar mijn afstudeerfeest. Ik kom regelmatig terug om te helpen, omdat ik het zo leuk vond om daar te werken.
Als iemand me ooit had verteld dat ik weer vrijwillig naar school zou gaan om te helpen zou ik diegene voor gek hebben verklaard.
Ik vind dat dit soort scholen de toekomst moeten zijn. Iedereen leert op een andere manier. Sommigen doen het goed in het normale schoolsysteem en dat zou hun keuze zijn. Anderen doen het weer goed op scholen zoals Buitenkans Middelaar. Ik ben dankbaar voor Yuverta dat ze mij goed hebben geholpen met de overgang naar Buitenkans Middelaar.
Het is zeker een aanrader als je graag met dieren werkt, meer wilt leren en als je niet in het reguliere schoolsysteem past. Ook is het een uitstekende plek als je een beperking en/of een ontwikkelingsstoornis hebt. Bedankt Jojanneke en Jeroen, voor jullie hulp bij het behalen van mijn studie. Ik ben nog steeds erg dankbaar! Veel succes met de vele jaren die nog komen!